Niebo
Jak wszyscy wiemy, szerokość
geograficzną danego miejsca określa wysokość bieguna niebieskiego nad
horyzontem. Dziś tuż przy biegunie północnym nieba znajduje się
Gwiazda Polarna i odszukanie jej podczas pogodnej nocy nie nastręcza
większych trudności. W starożytności jednak Gwiazda Polarna (przez
duże G i P) jeszcze nie zasługiwała na swą nazwę. Istnieje bowiem coś
takiego jak precesja, która zmienia położenie osi obrotu Ziemi
w przestrzeni. Tym samym bieguny niebieskie, będące przedłużeniem osi
ziemskiej, w różnych epokach zajmują różne położenia wśród gwiazd.
W interesującej nas epoce północny biegun nieba nie leżał w pobliżu
żadnej w miarę jasnej gwiazdy. Dlatego też starożytni mieli pewne
problemy z określeniem jego położenia wśród gwiazd. Świadczy o tym
reprymenda, jakiej udzielił znany już nam Hipparch Eudoksosowi,
żyjącemu w pierwszej połowie IV wieku p.n.e. autorowi opisu nieba
gwiaździstego. W swych Fenomenach Hipparch napominał: Co do bieguna
północnego to Eudoksos się myli, gdyż mówi, że "istnieje pewna
gwiazda, która pozostaje zawsze w tym samym miejscu; gwiazda ta jest
biegunem świata"; tymczasem w miejscu bieguna nie ma żadnej gwiazdy,
lecz tylko pusta przestrzeń; w pobliżu [bieguna] są jednak trzy
gwiazdy [
i
Dra, UMi],
z którymi tworzy on kwadrat, jak twierdzi również Pytheas z Massalii.
|
Gwiazdozbiory
okołobiegunowe w 1 roku n.e. Gwiazda Polarna znajdowała
się w czasach antycznych około 10o od bieguna północnego
nieba (dziś tylko 1o), dlatego Pytheas z Massalii określał
jego położenie, budując kwadrat, którego trzema
wierzchołkami były gwiazdy: i
Smoka oraz Małej
Niedźwiedzicy.
|
|
W starożytności nie występowało
rozróżnienie pomiędzy astronomią, a astrologią w dzisiejszym
rozumieniu tych pojęć. Mikołaj Kopernik we wstępie do swojego
epokowego dzieła "O obrotach" pisze o "Nauce, którzy jedni zowią
astrologią, inni astronomią, a wielu sposród starożytnych szczytem
matematyki". Dopiero pokasowanie w XVIII w. katedr astrologii na
uniwersytetach zepchnęło ją do roli gazetowej pseudonauki. Dotąd była
uważana raczej za ukoronowanie wszelkiej wiedzy.
Astrologii używano przede wszystkim
do prognozowania pogody oraz wyznaczania "szczęśliwych dni". Większe
przepowiednie, jeśli były trafne, przynosiły sławę i bogactwo.
Nietrafione niejednokrotnie kończyły się stryczkiem. Stąd astrolodzy
dbali o to by były dostatecznie niejasne i pozostawiajace większą
możliwość interpretacji.
Pierwotnie uważano, że ciała
niebieskie reprezentują na niebie władców ziemskich. W pierwszym
tysiącleciu przed n.e. ugruntował się pogląd związany z wróżbiarstwem,
że indywidualne losy władców mogą być odczytane z położenia ciał
niebieskich. Powstał zodiak.
Mezopotamia - tu znajdują się
najdawniejsze korzenie astrologii. Sumerowie w 2. tysiącleciu przed
n.e., bazując na obserwacjach astronomicznych, stworzyli świątynię
schodkową wykorzystując budowlę wieżową zikkurat (zigurat) w Ur (Uruk),
której siedem kondygnacji symbolizowało 7 (liczba magiczna) ciał
niebieskich, wędrujących na tle tak zwanych gwiazd stałych. Są to:
Księżyc, Słońce, Wenus, Merkury, Mars, Jowisz i Saturn. Taka świątynia
miała umożliwiać kapłanom kontakt z siłami nadprzyrodzonymi.
Gwiazdozbiory zostały wyodrębnione i nazwane, niebo podzielono na trzy
sfery, był znany syderalny Księżycowy pas zodiakalny. Wierzono, że
ruch ciał niebieskich odbywa się pod wpływem bóstw. Prognozy
astrologiczne dotyczyły królów, władców, a więc były związane z losami
narodów.
Określenie Chaldejczyk w odniesieniu
do Babilończyków stało się synonimem astrologa.
Egipt - od 2778 roku przed n.e.
posługiwano się kalendarzem najdokładniejszym w starożytności.
Rozpoznano powiązanie spodziewanego przyboru Nilu ze wschodem gwiazdy
Syriusz. Wiele prognoz politycznych starano się wyprowadzić z
położenia tej gwiazdy. Od Chaldejczyków skomplikowana wiedza
astrologiczna dotarła do kapłanów Thota, który był uważany za bóstwo
Księżyca. Powstał zodiak egipski.
Ameryka - Aztekowie i Majowie
stworzyli 260-dniowy kalendarz księżycowy służący do obliczania
terminów świąt religijnych. Rozplanowanie miasta Cuzco wykazuje pewne
związki z pasem zodiakalnym.
Chiny - państwie środka - cesarz był
czczony jako przedstawiciel nieba. Astrologia chińska stworzyła
28-dniowy kalendarz księżycowy oraz wyodrębniono pas zodiakalny.
Chińscy astrologowie obserwowali już przed n.e. kometę Halley'a, a od
28 roku przed n.e. plamy na Słońcu. Powstał zodiak chiński.
Indie - w drugim tysiącleciu przed
n.e. teksty Wedy zawierają powiązania obserwacji astronomicznych z
systemem filozoficznym i obrzędami religijnymi, w tym również z
reinkarnacją. Astrologia była uważana za najwyższy stopień wiedzy.
Europa - około 2000 przed n.e.
powszechnie znana potężna budowla megalityczna (kromlech) Stonehenge
była prawdopodobnie miejscem kultu, związanym z obserwacjami ciał
niebieskich, przede wszystkim Słońca i Księżyca. Powstał zodiak
celtycki.
Starożytna Grecja - dopiero
Simplikios wprowadził rozróżnienie pomiędzy astrologią (dawniejszą), a
astronomią. Grecy przejęli od Babilończyków pojęcie planet, jednak
Słońce traktowali jako najważniejsze. Po włączeniu Grecji do cesarstwa
rzymskiego astrologia znajduje odbicie w alchemii, gnozie,
manicheizmie.
Chrześcijaństwo - opierając się na
Biblii potępiało wszelkie wróżbiarstwo, w tym Chaldejczyków i
astrologię. Tertullian (Tertullianus) ostrzega przed astrologią.
Jednak w średniowieczu znane były
księgi astrologiczne, na przykład rękopis nr 3731 z roku 1431 z
kolekcji Harleian - jest to zbiór rękopisów w Muzeum Brytyjskim
zgromadzony przez Roberta Harley'a i jego syna Edwarda w początku
XVIII wieku.
Renesans i Humanizm powołując się na
źródła hellenistyczne przyczynia się do ponownego rozwoju astrologii.
Wielcy astronomowie często zajmowali się astrologią (Kopernik, Tycho
de Brahe, Galileusz, Johannes Kepler), jednak uważali taką działalność
za niegodną astronoma. Aż do pojawienia się romantyzmu astrologia
zachowuje swe znaczenie w najwyższych warstwach społecznych.
|